بتن و سیمان جه تفاوتی با همدیگر دارند؟ ایزوشرق

نوعی دیگری از سیمان، سیمان پرتلند سفید است و همان گونه که مشخص است رنگ آن سفید بوده و از سیمان پرتلند طوسی، سبک‌تر است. معمولاً از این سیمان برای روبنا استفاده شده و ازاین‌جهت استفاده کمتری از آن می‌شود. همچنین به علت کارهایی که روی آن انجام می‌شود قیمت آن از انواع سیمان پرتلند خاکستری گران‌تر است. به دلیل ارزان بودن و آسانی یافت جزوی از مصالح ساختمانی است که همگان از آن در ساخت و ساز استفاده می کنند.

تفاوت سیمان و بتن در چیست؟

به عنوان مثال، استفاده از بتن سبک در پل رودخانه به سازندگان این امکان را می‌دهد که تراکم پروژه را تا 17% کاهش دهند و 18% از نظر هزینه صرفه ‌جویی کنند که بالغ بر 1.7 میلیون دلار می‌شود. یکی از محبوب ترین سازه هایی که با بتن سبک ساخته شده است، ساختمان بانک آمریکا در شارلوت، N.C است. این موضوع نشان می دهد که چگونه می توان از بتن سبک برای ساخت سازه های بزرگ و به قول معروف آسمان خراش ها از آن استفاده کرد، به خصوص که امکان انتقال بار مرده از یک طبقه به طبقه دیگر بسیار کاهش می یابد.

سیمان به یک خمیر تبدیل می شود تا سنگدانه ها و سایر مواد را به روشی یکنواخت به هم وصل کند. هر وقت در بتن ساده به منظور افزایش مقاومت از آرماتور و میلگرد استفاده شود به آن بتن مسلح گفته می‌شود. این نوع بتن همانطور که اسمش پیداست از میلگرد و آرماتور در ساخت آن استفاده نشده است و وزن مخصوص آن بین 2200 تا 2500 کیلوگرم بر متر مکعب است و مقاوت در حدود 200 تا 500 کیلوگرم دارد. در ایجاد آن از دانه سنگ های پهناور‌تر و خشن‌تر به کارگیری می‌گردد.

بتن سبک را میتوان بر اساس چگالی سنگدانه به دو گروه فوق سبک و سبک سازه ای تقسیم کرد. ملات و بتن مهمترین اجزای اصلی به کار رفته در صنعت ساختمان می باشد. بتن ب طور کلی مخلوطی است از مصالح سیمانی به همراه مصالح سنگی با قطر بزرگتر از 5mm در حالی که ملات مخلوطیست از سیمان با مصالح سنگی که اندازه آنها کوچکتر از 5mm هستند. سیمان و بتن دو ماده پرکاربرد و مهم مورد استفاده در هر ساخت و ساز هستند.بتن و سیمان هر دو ویژگی و کاربرد خاص خود را در ساخت دارند.تفاوت قابل توجهی بین سیمان و بتن وجود دارد. معمولا کلمه بتن به توده حجیمی اطلاق می شود که از سیمان و دانه های مختلف سنگ و آب تشکیل شده است و هریک از دانه ها با مایه سیمانی احاطه گشته اند.

اگر این ویژگی بتن سبک در مرحله طراحی و برنامه ریزی در نظر گرفته نشود، این می تواند چالش های واقعی را برای سازنده یا پیمانکاری که وظیفه دارد برنامه زمان بندی ساختمان را در مسیر و زیر بودجه نگه دارد، ایجاد کند. تأخیر ها می تواند تاخیر قابل توجهی برای برنامه یا هزینه های اضافی برای فرآیند ها و تجهیزات رطوبت زدایی باشد. این فرم از بتن سبک با استفاده از سنگدانه های متخلخل و سبک از جمله خاک رس، شیل، تخته سنگ، پوکه آتشفشانی، خاکستر یا پرلیت تولید می شود. سنگدانه های ضعیف تری نیز ممکن است به مخلوط اضافه شوند که بر هدایت حرارتی آن تأثیر می گذارد. سنگدانه سبک برای بلوک های بتنی پیش ساخته یا آرماتورهای فولادی مناسب است.

در این محتوا ابتدا به تعریف هر کدام از آنها پرداخته می‌شود و سپس به تفاوت سیمان و بتن پرداخته می‌شود. این در حالی است که در فرایند مهندسی بین این دو گزینه تفاوت زیادی وجود دارد و حتی محل استفاده از آنها نیز متفاوت است. در ضمن در جریان ساختمان‌ها از مصالحی با شرایط متفاوت استفاده می‌شود که هرکدام باعث یک ویژگی خاص و منحصر به فرد در آن‌ها می‌شود.

تقریباً هر آب طبیعی قابل آشامیدن و فاقد طعم و بوی مشخص ممکن است به عنوان مخلوط کننده آب برای بتن استفاده شود. با این حال، برخی از آبهایی که برای نوشیدن مناسب نیستند ممکن است برای بتن مناسب باشند. در این بخش می خواهیم به صورت کامل به موادی که برای ساخت بتن نیاز است، بپردازیم و هر یک را به صورت مجزا توضیح دهیم.

معمولاً از آهک پودری برای ساخت ملات بر پایه سیمان استفاده می‌شود و آهک خمیری برای تولید بتن‌های سنتی به کار گرفته می‌شود. آهک هیدرولیک سریعتر خشک می‌شود، سخت‌تر است و به مقدار کمتری استفاده می‌شود. مصالح از جمله سیمان و دانه سنگ با هم مخلوط می‌شوند و ملات یا بتن را تولید می‌کنند.

از این رو، بتن سبک یک مصالح ساختمانی مقرون به صرفه‌تر، به ویژه برای پروژه های بزرگتر است. آبی که در ساختن بتن مصرف می شود باید عاری از مواد مضر برای بتن باشد. در این رابطه مقدار سولفات های آب نباید از یک گرم در لیتر بیشتر باشد. به عنوان یک قاعده کلی هر آبی که ph (درجه اسیدیته) آن بین 6 الی 8 بوده و طعم شوری نداشته باشد، می تواند برای تولید و عمل آوری بتن مصرف شود.

  • به همین دلیل هرچند شاتکریت به عنوان بتن پاششی شناخته میشود، به دلیل خاصیت چسبندگی خود، درواقع نوعی ملات است.
  • البته باید توجه داشت که ضخامت کشته حداکثر نباید از یک میلی متر تجاوز کند زیرا در غیر این صورت پوسته پوسته شده و از سطح کار جدا sepanta می شود.
  • بتن هرچه پیرتر می‌شود قوی‌تر می‌شود زیرا روند سخت شدن با گذشت زمان ادامه می‌یابد.
هنگامی که این دو با یکدیگر ترکیب شوند سیمان را تشکیل می دهند. این ماده در کارخانه ها با تغییرات شیمیایی و با استفاده از حرارت بالا تهیه می شود و پس از اینکه خشک شد بسیار سفت و محکم می شود. سیمان انواع بسیاری دارد که برای مثال می توان به سیمان انبساطی، پرتلند و…اشاره کرد. سیمان و بتن دو اصطلاح پر تکرار در صنعت ساختمان سازی هستند که اشتباها به جای همدیگر استفاده می‌شوند. اما این دو ماده از نظر کارکرد، طرز استفاده با هم تفاوت اساسی دارند.

تفاوت بتن هوادار و بتن سبک اتوکلاو شده

بتن و سیمان جه تفاوتی با همدیگر دارند؟ ایزوشرق