رو،مه نگاران، محققان و سیاستمداران عزادار تعطیلی CrowdTangle توسط متا هستند که از آن برای ردیابی انتشار اطلاعات نادرست در فیس بوک و اینستاگرام استفاده ،د.
به جای CrowdTangle، Meta کتابخانه محتوای خود را ارائه می دهد – اما استفاده از آن را برای افرادی از “موسسات آکادمیک یا غیرانتفاعی واجد شرایط که به دنبال تحقیقات علمی یا منافع عمومی هستند” محدود می کند. بسیاری از محققان و دانشگاهیان و بیشتر رو،مه نگاران از دسترسی به این ابزار منع شده اند.
،، که از Meta Content Li،ry استفاده کرده اند می گویند که این کتابخانه کمتر شفاف و در دسترس است، ویژگی های کمتری دارد و طراحی تجربه کاربری بدتری دارد.
بسیاری از افراد جامعه در اعتراض به متا نامه های سر،ه نوشته اند. آنها این سوال را مطرح می کنند که چرا این شرکت سه ماه قبل از جنجال برانگیزترین انتخابات ایالات متحده در تاریخ – انتخاباتی که در حال حاضر به دلیل گسترش دروغ های عمیق هوش مصنوعی و اطلاعات نادرست ربات های چت، که برخی از آنها از چت بات خود متا آمده است، از ابزار مفیدی برای مبارزه با اطلاعات نادرست استفاده کرد. و آن را با ابزاری جایگزین کرد که دانشگاهیان می گویند به سادگی چندان مؤثر نیست.
به طور خلاصه، اگر ،اب نیست، چرا آن را تعمیر کنید؟
متا پاسخ های زیادی ارائه نکرده است. در کنفرانس بررسی فناوری MIT در ماه مه، از نیک کلگ، رئیس امور جه، متا پرسیده شد که چرا شرکت منتظر تعطیلی CrowdTangle تا پس از انتخابات نخواهد بود. او CrowdTangle را یک “ابزار تحقیرآمیز” نامید که بینش کامل و دقیقی از آنچه در فیس بوک اتفاق می افتد ارائه نمی دهد.
کلگ در آن زمان گفت: “این فقط یک تکه کیک باریک از یک تکه کیک را اندازه گیری می کند، که اشکال خاصی از درگیری است.” “به م،ای واقعی کلمه به شما نمی گوید که مردم چه چیزی را آنلاین می بینند.”
لفاظی های او CrowdTangle را به ،وان ابزاری تقریباً بی پروا بد برای متا به تصویر می کشد تا اجازه دهد وجود داشته باشد. این در تضاد کامل با تبلیغ متا از پلتفرم در سال 2020 به ،وان منبعی است که در اختیار وزرای امور خارجه و هیئتهای انتخاباتی در سراسر کشور قرار میگیرد تا به آنها کمک کند «اطلاعات نادرست، دخالت رأیدهندگان و سرکوب را شناسایی کنند» و «نمایشهای زنده عمومی» سفارشی برای هر ایالت ایجاد کنند. ”
امروز، خط سخت متا این است که کتابخانه محتوا بینش دقیق تری در مورد آنچه که مردم واقعاً در فیس بوک و اینستاگرام می بینند و تجربه می کنند ارائه می دهد. سخنگوی متا به TechCrunch گفت که ابزارهای جدید تجربه جمعآوری اطلاعات جامعتری را ارائه میکنند که اکنون شامل چندرسانهای از Reels و تعداد بازدید صفحه میشود. این سخنگوی گفت که MCL به زودی محتوای Threads را نیز شامل خواهد شد، و اشاره کرد که دادههای CrowdTangle برای حسابهایی با فالوورها و تعامل بسیار زیاد وزن دارد.
برخی از محقق، که به ابزار قدیمی عادت داشتند، با ناکافی بودن CrowdTangle موافق نیستند. آنها همچنین به این نکته اشاره میکنند که آن حسابهایی که بیشترین تعامل را دارند، دقیقا همانهایی هستند که میخواهند روی آنها اطلاعات داشته باشند، زیرا آنها به وضوح بیشترین تأثیر را دارند.
کامرون هیکی، مدیر عامل کنفرانس ملی شهروندی، به TechCrunch گفت: “(MCL تنها 10 درصد از قابلیت استفاده CrowdTangle را دارد.” در سال 2016، این ابزار تنها زم، بهبود یافت که تیم توصیههای ویژگیهای بسیاری از کاربران را دریافت کرد و به نوشتن گزارشی کمک کرد که ویژگیهای این دو پلتفرم را با هم منتشر کرد. برای رو،مه نگاری دیجیتال در دانشکده رو،مه نگاری کلمبیا.
هیکی گفت که کتابخانه محتوای متا برخی از داده های مشابه را از CrowdTangle ارائه می دهد، اما در نهایت تنها “1٪ از ویژگی ها” را ارائه می دهد.
هیکی گفت: “اگر می خواهید به تعداد دنبال کنندگ، که صفحه فیس بوک CNN در طول زمان داشته است نگاه کنید، این چیزی است که نمی تو،د در کتابخانه Meta Content انجام دهید، اما می تو،د در CrowdTangle انجام دهید.” «و شاخصهایی مانند آن اغلب برای درک اینکه چگونه شیوع یا برجستگی یک بازیگر در رسانههای اجتماعی در طول زمان تغییر میکند، و ارتباط آنها با چیزهای دیگر بسیار مفید است، مثلاً آیا آنها یک پست ویروسی منتشر ،د و سپس ناگهان تعداد کل فالوورهایشان دو برابر شد. ؟”
Hickey میگوید برخی از ویژگیهایی که در هر دو پلتفرم وجود دارد – مانند ردیابی تعداد دفعاتی که احزاب سیاسی درباره موضوعات خاص پست میکنند و مشاهده تعامل نسبی – در MCL خستهکنندهتر هستند، که به طراحی ضعیف تجربه کاربر اشاره میکند.
بسیار مهم است، حتی اگر افراد ممکن است بتوانند به دادهها دسترسی داشته باشند – مثلاً در مورد پستهایی که به مهاجرت اشاره میکنند – کارهایی که میتوانند با این دادهها انجام دهند بسیار محدودتر است.
هیکی گفت: «شما نمی تو،د انواع نمودارهای تعاملی را که با CrowdTangle در دسترس بودند، بسازید. “شما نمی تو،د داشبوردهای عمومی بسازید.”
(سخنگوی متا به TechCrunch گفت که در 14 آگوست، روزی که CrowdTangle درگذشت، این شرکت یک ویژگی داشبورد بلادرنگ قابل تنظیم را راه اندازی کرد تا به کاربران اجازه دهد به سرعت فیدهای پست و نمودارهای روند را بر اساس کلمات کلیدی و تولیدکنندگان خاص نمایش دهند.)
هیکی ادامه داد: “و مهمتر از همه، شما نمی تو،د همه پست ها را دانلود کنید.”
کاربران فقط می توانند پست هایی را برای حساب هایی دانلود کنند که بیش از 25000 فالوور دارند، اما بسیاری از سیاستمداران از این تعداد فاصله دارند.
هیکی گفت: «این کار بسیاری از محققان را با گزینههای بسیار کمی باقی میگذارد، و یکی از تنها گزینههای باقیمانده، گزینهای است که دارای عوارضی است، که مستقیماً دادهها را ،اش میدهد.
مشکل اصلی دیگر MCL این است که متا به سازمانهایی که قبلاً از CrowdTangle برای ردیابی انتشار اطلاعات نادرست استفاده می،د، دسترسی نمیدهد.
Media Matters، یک سازمان غیرانتفاعی رو،مه نگاری ناظر، به TechCrunch گفت که امروز به MCL دسترسی ندارد. در گذشته، این سازمان از CrowdTangle استفاده کرد تا نشان دهد که برخلاف رسانههای راستگرا و صحبتهای جمهوریخواهان، فیسبوک در واقع اطلاعات محافظهکارانه را سانسور نمیکند.
کایلا گوگارتی، مدیر تحقیقات، به TechCrunch گفت: در واقع، صفحات راستگرا در مقایسه با صفحات غیرهمسو یا چپگرا به میزان قابل توجهی درگیر محتوای خود شدند.
گوگارتی گفت: «CrowdTangle به ما این توانایی را داده است که انواع محتوایی را که به طور گسترده در پلتفرم درگیر هستند، ببینیم. الگوریتمها معمولا یک جعبه سیاه هستند، اما حداقل داشتن برخی از این دادههای تعامل میتواند به ما کمک کند کمی بیشتر در مورد الگوریتمها بیاموزیم.
گوگارتی خاطرنشان کرد که پیش از حمله 6 ژانویه به کاپیتول هیل، محققان و خبرنگاران از این ابزار برای به صدا درآوردن زنگ خطر در مورد سازماندهی آنلاین و احتمال خشونت برای مشروعیتزدایی از انتخابات استفاده ،د.
برندی گورکینک، مدیر اجرایی ائتلاف تحقیقات فناوری مستقل، به TechCrunch گفت: «این در نهایت به م،ای این است که گروههای جامعه مدنی کمتری قادر به نظارت و ردیابی اتفاقات فیسبوک و اینستاگرام در این سال انتخابات هستند.
هیکی متا را که زمان و احتمالاً میلیونها دلار برای ایجاد کتابخانه محتوا صرف کرد، با اقدامات ایلان ماسک در توییتر (اکنون X) مقایسه کرد. وقتی ماسک توییتر را ،ید، بلافاصله دسترسی به API توییتر را محدود کرد، که به توسعه دهندگان، رو،مه نگاران و محققان اجازه می دهد تا به داده های این پلتفرم به روشی مشابه CrowdTangle دسترسی پیدا کرده و تجزیه و تحلیل کنند. اکنون، بر،ب قیمت ارزانترین بسته API سازم، 42000 دلار در ماه است و تنها به 50 میلیون پست دسترسی دارد.
این مقاله با اطلاعات بیشتر از متا به روز شده است.
]
منبع: https://techcrunch.com/2024/08/15/meta-shut-down-crowdtangle-a-tool-for-tracking-disinformation-heres-،w-its-replacement-compares/