که به توضیح چند مورد اصلی میپردازیم

نصاب و تعمیرکار آسانسور به نصب، راه اندازی، نگهداری و تعمیر انواع آسانسورها می پردازند. استپ قارچی را میتوان یکی از مهمترین قطعات الکتریکی به کار رفته در سری استپ آسانسورها دانست. این راه حل، مجموعه سری استپ آسانسور یا سری ایمنی شناخته میباشند. همه ما در این که آسانسور رفت و آمد را راحت میکند هیچ شکی نداریم. آسانسور هیدرولیکی به دلیل نوع نیروی محرکه خود که فشار روغن است، نیازی به فضای زیاد نداشته و فضای کمتری را نسبت به مدل کششی اشغال میکند. به دلیل حذف این رله واسط، برق بویین کنتاکتورها به شکل مستقیم از مسیر سری استپ تامین میشود که دارای ولتاژ بالاتری است تا کاهش و افت ولتاژ مسیر خیلی قابل لمس نباشد. احتمالا حالا دلیل استفاده از واژه موتور(گیربکس)ی را دریافته اید. از مهم ترین مزایای آسانسور گیرلس، می توان به کم استهلاک بودن آن اشاره نمود؛ آسانسور های گیربکس دار، استهلاک بسیار زیادی دارند و می بایست حداقل هر ماه یک بار سرویس شوند.

نصب آسانسور در خانه های قدیمی با توجه به عواملی مانند نوع آسانسور و محل نصب آسانسور می تواند متفاوت باشد. ممکن است عوامل و ریشه استرس در اشخاص متفاوت باشد؛ یعنی یک موقعیت و یا عامل برای یک فرد استرس زا باشد، اما برای فردی دیگر مشکلی ایجاد نکند. درب­های آسانسور با توجه به نوع و ابعاد آن متفاوت هستند. به طورمعمول هم اتصالات سری استپ با برق 110 ولت تغذیه میشود. یکی از مدلهای استپ قارچی، مدل ساده آن است که لامپ دارد. آسانسور در واقع یک اهرم بوسیله محرکه قرقره است که وظیفه آن جابه جایی اجسام از نقطهای به نقطه دیگر در راستای عمودی یا افقی است که معمولا این دستگاه مکانیکی در راستای عمودی حرکت میکند تا جابه جایی در دو ارتفاع غیر یکسان را با سهولت بیشتری انجام دهد. شالترها یا میکروسوئیچها قطعاتی هستند که در ابتدا و انتهای چاله آسانسور قرار میگیرند تا از خطرات احتمالی مانند برخورد کابین با کف و یا سقف جلوگیری شود و بسته به نوع تابلوفرمان مورد استفاده، ممکن است در هر ردیف از 4 الی 8 عدد شالتر استفاده شود.

در واقع کابین یکی از قطعات مکانیکی آسانسور و به عبارتی مهم ترین بخشی از آسانسور است که مسافرین با آن در ارتباط هستند. به هر حال لازم است وسایلی هشدار دهنده مانند آزیر خطر با قابلیت فرمان از داخل چاه وجود داشته باشد تا افرادی که داخل گیر کرده اند بتوانند سایرین را مطلع کنند. باید به این توجه شود که سطح داخلی دیوار های چاه آسانسور باید عاری از هرگونه خلل و فرج باشد. در نوع دوم حتماً بایستی آسانسور مجهز به سیستم ترمز ایمنی و کنترل سرعت پاراشوت و گاورنر باشد. سقف کاذب اسانسور یا سقف دوم (False ceiling/ drop ceiling)، سقفی است که برای پوشش سقف اصلی (زیر سقف اصلی) به کار می­ رود و بخشی از دکوراسیون داخلی خانه می ­باشد.

یکی از آنها در پایین چاهک آسانسور، یکی قسمت بالای کابین آسانسور و آخری نیز در داخل موتورخانه آسانسور قرار گرفته شده است. اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۸ متر باشد و تعداد واحد بیش از ۴ واحد در هر طبقه طراحی گردد، سه آسانسور که یکی از آنها برانکاردبر باشد موردنیاز است. طراحی ارتفاع پله کمتر از 14 سانتی متر مخصوصا اگر تک باشد کاری اشتباه است. آسانسور کششی گیرلس به 3 دسته کلی تک سرعته، دو سرعته و کنترل سرعت هوشمند تقسیم میشود. استفاده مشابه از دو کلمه چاه و چاهک یک اشتباه بسیار پرتکرار است. این دو نوع مشابه به نظر می رسند، اما آسانسور هیدرولیکی با استفاده از پیستون رانده شده عمل می کند در حالی که آسانسور کابلی از برق استفاده می کند و برای حرکت به سیستم قرقره تکیه می کند. برای تبدیل آسانسور های کابلی به آسانسور هیدرولیک می توانید با کارشناسان ما در آرکا آسانبر تماس حاصل فرمایید و مشاوره رایگان جهت تبدیل را دریافت نمایید.

انواع اسانسور

اگر درب کابین قادر به بسته شدن نباشد، خطای باز بودن درب به تابلو فرمان فرستاده میشود و آسانسور حرکت نمیکند. بسته به ارتفاع طبقه طول راه پله می بایست بزرگتر شود. اگر که آن فضایی که شما برای احداثاسانسور در نظر گرفتید را به شرکت آسانسوری اطللاع بدهید آن شرکت میتواند بگوید که کدام آسانسور برای شما مناسب می باشد،اگر از نظر ساختمان محدودیتی نداشته باشید هر دو اینها را میتوانید نصب کنید، در خیلی از مواقع ساختمان از نظر ابعاد یک سری مشکلات دارد که ما مجبور میشویم یکی از اینها رو انتخاب کنیم ، به عنوان مثال اگر که اسانسور شما از نظر ارتفاع مشکل داشته باشد یعنی شما در فضایی که روی پشت بام است برای ساخت موتور خانه فضایی را نداشته باشید. اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۸ متر باشد حداقل دو آسانسور لازم است که یکی از آنها برانکاردبر باشد. اگر ارتفاع پله ای 15 باشد بهترین اندازه کف پله برای آن 33 الی 35 است.

لازم به ذکر است که وجود این قطعهها ضروری بوده و برای تمامی آسانسورها لازم و ضروری شستی متالیفت است. امروزه به طورمعمول در تمامی آسانسورها، چهار لیمیت وجود دارد که درصورت بروز خطا در تشخیص دادن طبقات بالاتر خود را نشان میدهد. البته لازم به ذکر است که عملکرد ترمز ایمنی کاملا مکانیکی میباشد که این یعنی درصورت نبود برق نیز کار میکند. و البته چند سالی است که تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس (گیرلس) نیز به بازار آسانسور ایران راه یافته و استفاده از این موتورهای پربازده معمول گشته است. اگر فنها عملکرد خوبی نداشته باشند، دمای موتور افزایش یافته و این بالا رفتن دما حتی دروم کابین نیز حس میشود.

قطعات اسانسور

پس از آن در قرن ۱۸ شخصی به نام لویی پانزدهم در سال ۱۷۴۳ اولین آسانسور که به عنوان وسیله ای برای مسافر اختصاص داده شده بود را مورد استفاده قرار داد که در خارج از کاخ تعبیه شده و قادر به حرکت از همکف به بالکن و بلعکس بوده است و مکانیزم آن شامل وزنه و قرقره هایی بوده است که توسط افرادی به دستور پادشاه به از طبقه بالا به پایین حرکت مینموده است که به آن صندلی پرواز نیز میگفتند. هنگامی که یکی از اجزای استپ از مدار خارج شود، حرکت آسانسور متوقف شده و در تابلوی فرمان، خطایی که رخ داده است ثبت میشود. پس از آن با فعال کردن ترمز ایمنی پاراشوت و سری استپ آسانسور را متوقف میکند و مانع از حرکتش میشود. چند نکته مهم در ارتباط با دریچه های بازدید و درب های اضطراری وجود دارد. همان طور که در بالا بیان کردیم، از ارتباط بین قطعات بسیار زیادی جابه جایی اجسام از یک نقطه به نقطه دیگر صورت میگیرد که این قطعات در کنار هم دستگاه پیچیده مکانیکی را بوجود میآورند که به آن آسانسور میگوییم.

تعمیر اسانسور

چون پله ها در مواقع آتش سوزی محل فرار ساکنان هستند. چشم پله که فاصله بین دو رمپ پله را می گویند در پلان هم اگر دقت کرده باشید مثل یک دودکش عمل کرده و در مواقع آتش سوزی باعث انتقال دود در طبقات می شود که این چیز مطلوبی نیست. به ویژه اگر طراحی آسانسور کاملاً منحصر به فرد و خاص انجام گرفته باشد، این ارزش، دو چندان افزایش خواهد یافت. 1-4-8 سرتاسر عرض آستانه ورودی کابین باید مجهز به صفحه محافظ پنجه پا باشد، مقطع این صفحه باید بوسیله پخی با زاویه 60 درجه نسبت به سطح افق به سمت پایین امتداد یابد تصویر این پخ روی صفحه افقی نباید کمتر از20 میلیمتر باشد. با فعال شدن میکروسوییچ پاراشورت هم خطای پاراشورت به تابلو فرمان فرستاده میشود.

همچنین باید توجه نمایید که موتورخانه آسانسور هیدرولیک برای جلوگیری از بالا رفتن دمای روغن باید به سیستم تهویه و همچنین پوشش عایق مجهز باشند تا اگر روغن نشت کرد جریان روغن دچار اختلال نشود. می توان این نوع اسانسور را بین راه پله، یا نمای ساختمان و یا هر فضای کوچک و بزرگی که مناسب باشد نصب کرد. استانداردی که به مراحل قانونی نصب آسانسور اشاره می کند و طبق استانداردهای ایمنی جهانی تعریف شده است. آسانسورهای خورشیدی جزء انواع آسانسور است که منبع انرژی آن خورشید است.

آسانسورهای مسکونی به افراد کمک می کنند تا به راحتی از طبقه به طبقه دیگر برسند. پس از انجام مراحل فوق، آسانسور هیدرولیک در ساختمان مسکونی و تجاری آماده راه اندازی است. آسانسورها در مکان هایی مثل مرکزهای تجاری و تفریحی، ساختمان های مسکونی و بسیاری از شرکت ها، کارخانه ها و اداره ها نصب می شوند و رفت و آمد را برای کارکنان و مراجعه کنندگان آسان تر از گذشته کرده اند. در مواردی که در حفر چاه برای نصب جک محدودیت وجود داشته باشد یا طول تراول زیاد باشد از جک های چند مرحله ای استفاده می گردد. یا اینکه احتمال دارد که شخص سرویس کار داخل چاه آسانسور باشد و یک فردی شاسی را فشار دهد. معایبی برای این دستگاه وجود دارد که می توانیم به سرعت پایین و ناکار آمد بودن و غیر استفاده بودن در ساختمان و برج های بلند شاره کرد.

یکی از مهم ترین قطعات و اجزای آسانسور ، تابلو کنترل یا تابلو برق آسانسور است، چراکه دستورهای لازم از طریق مدار فرمان به موتور فرستاده می شود و عملکرد موتور و مجموعه آسانسور ، وابسته به دستورات تابلو فرمان آن است. اگر که به هر دلیلی مثلا خرابی یا وجود مانع سر راه قفل ها، درب طبقات قفل نشوند، خطای قطع شدن مدار الکتریکی قفل به تابلوی فرمان فرستاده شده و آسانسور دیگر حرکت نمیکند. یا مثلا مدل دیگری هم وجود دارد که استپ سوییچ نامیده میشود. مثلا قبل از اینکه درب طبقه را ببندیم کابین حرکت کند. دومین سوییچ هم اجازه متوقف شدن را میدهد. در دنیای واقعی و یک آسانسور استاندارد، ترمز ایمنی در حین هر اتفاقی وارد عمل میشود و باعث متوقف کردن کابین میشود. این نوع از آسانسورها امنیت بسیار بالایی دارند، ولی قیمت زیاد آنها نیز باعث شده تا بعضی افراد قید خرید آن را بزنند.

درنهایت کابین به سمت طبقهای که خواستهاید حرکت میکند و شما در همان طبقه پیاده میشوید. لذا نباید چاه یا همان داکت آسانسور وسیله تخلیه هوای ساختمان باشد. اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۱ متر باشد حداقل یک آسانسور برانکاردبر الزامی است. چاه جک(در صورت وجود) باید نسبت به نفوذ آب مقاوم شده و با دقت شاقولی 25 میلیمتر در ارتفاع 3 متر اجرا گردد. از وظایف تابلو فرمان AC۲ به پذیرش درخواستها از کابین و طبقات، تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه، پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویسدهی و حفاظت الکتریکی از تجهیزات میتوان اشاره کرد. اما باید برخی موارد را هم رعایت کرد. این به این معناست که ساختمان های کوچکتر نیاز به آسانسور نوارند ولی در اکثر موارد بعد از چند سال سکونت ساکنین طبقات بالا درخواست آسانسور می کنند و نیاز به داشتن آن را احساس می کنند .

علاوه بر آن، می توانید از نزدیک مراحل ساخت آسانسور را مشاهده نمایید و حتی درمورد قیمت و هزینه نصب نیز، با نصاب های شرکت صحبت نمایید و از خرید آسانسور خود اطمینان حاصل نمایید. نیازی نیست و فرایند نصب و راه اندازی با سرعت و سادگی و هزینه کمتر صورت می گیرد. همچنین جایی که قرار است نصب انجام شود نیز تاثیر بسزایی در مدت زمان نصب آسانسور دارد. درنهایت خطای لیمیت سوییچ در تابلو فرمان نیز ثبت میشود.

اما باید برخی موارد را هم رعایت کرد.

داشتن مسئولیت پذیری و تعهد در کار – از آنجا که این شغل بسیار حساس است و هرگونه کوتاهی می تواند منجر به از دست رفتن جان چندین انسان شود، داشتن مسئولیت پذیری و تعهد بسیار حیاتی است. حمل بزرگترین باری که باید آسانسور جابجا می کند (مثلاً کالسکه، صندلی چرخ دار، تابوت، برانکارد، و مبلمان) بدون احتمال آسیب رساندن به افراد، صدمه زدن به ساختمان و خود آسانسور انجام شود. موضوعات مربوط به فواصل، درب های بازرسی و اضطراری و همچنین دریچه های بازدید شرایط خاص خود را دارند که باید یه دقت مورد مطالعه قرار گیرند. سپس دوسر ریل ها را که دارای زبانه وشیار هستند، به یکدیگر متصل می نماییم.

اما در گروه دوم اختلافات بیار ریشه دار تر و عمیق تر است و به همین علت محل قرار گیری آسانسور باید بخشی از مشاعات یا بخشی از داخل واحد را به آن اختصاص داده شود و در این صورت با مخالفت های جدی از سوی برخی ساکنین روبرو می شوید. به این ترتیب، برق سری استپ با حذف کردن رله واسط از 24 ولت به 110 ولت افزایش پیدا کرد. سری استپ آسانسور از مجموعه اتصالات الکتریکی به وجود آمده است که در تمام مسیر آسانسور با سیم کشی سنسورهایی مانند سنسور طبقات آسانسور و اتصالات متفاوتی متصل هستند.

درب­های آسانسور با توجه به نوع و ابعاد آن متفاوت هستند.